Kommunikationspolitik – Skrøbelev Skole
1. Formål
Formålet med kommunikationspolitikken er at fremme en respektfuld, åben og konstruktiv dialog mellem skolens personale, forældre og elever. Retningslinjerne skal understøtte et godt samarbejde, styrke elevernes trivsel og sikre et trygt og sundt arbejdsmiljø for skolens ansatte.
Politikken gælder for al kommunikation på og omkring skolen, både mundtlig og skriftlig, og skal være kendt af alle: elever, forældre og skolens personale. Politikken er tilgængelig på skolens hjemmeside, og der henvises til den i tilfælde af uhensigtsmæssig kommunikation.
2. Retningslinjer for kommunikation
2.1. Generel adfærd
- Vi forventer, at alle, elever, forældre og ansatte, taler og skriver til og om hinanden i en respektfuld og ordentlig tone.
- Åbenhed, respekt og saglighed skal kendetegne al kommunikation, både mellem eleverne indbyrdes, mellem elever og ansatte og mellem skolen og hjemmet.
- Personlige angreb, nedladende sprogbrug og krænkende udtalelser accepteres ikke.
2.2. Kommunikationskanaler
- Aula anvendes til korte beskeder, “ugebreve”, invitationer og generel information fra skolen.
- Vigtige eller følsomme emner, der kræver dialog, drøftes ved fysisk møde eller telefonisk samtale.
- Informative beskeder kan også gives via sms eller telefonopkald.
- Skolen bestræber sig på at svare på henvendelser samme dag.
2.3. Særlige hensyn
- Hvis forældre eller elever har spørgsmål eller bekymringer vedrørende undervisningen eller skolens pædagogiske tiltag, skal henvendelse ske direkte til skolens personale, ikke via sociale medier eller i uformelle forældrefora.
- Negative eller kritiske opslag, der vedrører skolens ansatte, elever eller forældre, vil blive håndteret af skolens ledelse og slettes, hvis de ikke lever op til skolens politik.
- Hvis børn og forældre ikke har noget positivt eller sagligt at sige om andre børn eller forældre, opfordres de til at undlade kommentaren. Negativ viden om familier kan bidrage til konflikter mellem børnene.
2.4. Optagelser
- Det er ikke tilladt at tage billeder, lyd eller videooptagelser af skolens ansatte eller elever uden forudgående samtykke.
2.5. Ansvar
- Skolens ledelse har det overordnede ansvar for, at kommunikationspolitikken følges.
- Alle, ledelse, medarbejdere, forældre og elever, har et medansvar for at bidrage til, at skolens kommunikation er respektfuld og konstruktiv.
2.6. Håndtering af overtrædelser
- Kommunikativ adfærd, der ikke lever op til politikken, vil blive påtalt.
- Oplæg, opslag eller beskeder, der strider mod politikken, vil blive fjernet.
Vedtaget den 29.08.2025