Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogik og metode

Indledningsskrift

Skrøbelev skole har et fagligt kompetent personale med forskellige baggrunde og uddannelser. Vi ser det som en nødvendighed, at være fagligt funderet, opsøgende, udviklende og i samarbejde udnytte vore forskellige kompetencer hvor vi supplerer og vidensdeler med hinanden.

Vores hverdag stiller krav om professionalisme og evidensinformeret faglighed, men samtidig også om “best practice” og personlig integritet. Derfor er vi nødt til at stå på et fælles fundament, som kan bære de mange forskellige metoder, pædagogikker og redskaber, som vi tilsammen bringer i spil hver dag.

Vi er kun så gode, som vi er tilsammen.

Miljøterapi i skolen

Det er nødvendigt for os at have et fælles fundament som den grundsten vi kan bygge på.

Vi har i miljøterapien, de sidste to år, modtaget undervisning og supervision af Lars Rasborg, cand.psych. og specialist i børnepsykologi.

Miljøterapi er en behandlingsmetode for traumatiserede børn og unge. Metoden tager udgangspunkt i en erkendelse af, at disse børn og unge forventer at blive svigtet igen. 

Fokus er på de mange små faktorer, som udgør helheden i det skolemiljø, vores elever befinder sig i. Det betyder, at både de sociale relationer, de fysiske rammer og de faglige krav indgår som dele deraf.

Mentaliseringsbaseret pædagogik

Mentaliseringsbegrebet betyder at kunne se sig selv udefra og andre indefra. Det handler om at få styrket evnen til at forstå andres følelsesliv, såvel som sit eget, samt den betydning, der gensidigt er i det sociale samspil med andre. Den mentaliseringsbaserede tilgang understøtter miljøterapien, men inddrager tillige en række konkrete arbejdsværktøjer og modeller, som kan visualisere og tydeliggøre følelsesliv og reaktionsmønstre for den unge. 

Nogle af os har været på kursus hos cand, psych Maja Nørgaard Jacobsen og modtaget supervision - vi anvender hendes skriv for grundprincipperne i en mentaliseringsbaseret pædagogik. Maja arbejder med traumatiserede børn og deres familier.

 

Neuroaffektiv metode

 

Neuroaffektiv udviklingspsykologi er en integration af udviklingspsykologi, tilknytningsteori og hjerneforskning. Ud fra dette teoretiske fundament anses forudsætningen for følelsesmæssig udvikling, at barnet allerede fra fødslen indgår i synkroniserede interaktioner med sine primære omsorgspersoner. Hvis ikke dette er sket, kræver det senere hen en målrettet indsats.
Det er denne målrettede indsats vi arbejder med i gennem utallige små interaktioner mellem børnene/de unge og den voksne.
Det er den synkroniserede afstemning, de små “mødeøjeblikke”, som er kernen i den glæde og det smittende engagement, der kendetegner motiverede indlæringsprocesser. 

Metoden anvendes til børn, der af den ene eller årsag er udviklings traumatiseret/ omsorgssvigtet.

Low Arousal

Low Arousal har fokus på, hvordan fagprofessionelle, ved at ændre egen adfærd, kan støtte eleven i en ikke udfordrende adfærd.Ved at ændre egen adfærd overfor eleverne, kan elevernes adfærd også ændres. Det sker, fordi de fagprofessionelle tænker anderledes om adfærden og får fokus på, hvordan de ved at ændre egen adfærd kan minimere udfordrende adfærd hos eleven og støtte eleven i at udvikle mere hensigtsmæssige mestringsstrategier 

Skrøbelev skole er inspireret af Psykolog Bo Hejlskov Elvén, som med baggrund i Low Arousal, har givet kursus og oplæg.

Bo Hejlskov Elvén har været med til at udvikle effektive metoder til håndtering af adfærd. Metoderne bygger på neuropsykologi og affektteori, og har til hensigt at sikre, at mennesker med adfærdsproblemer og udviklingsforstyrrelser ikke udsættes for magtanvendelser og andre overgreb.

En hovedpointe i Bo´s arbejde er: “Mennesker, der kan opføre sig ordentligt, gør det”.